上智大学・教育学研究会・講演会のご案内

 Wisconsin大学のT.S. Popkewitz教授の講演会を、下記のように開きます。
 ポプケビッツ教授は、世界的に活躍されている教育学者で、教育改革や教師教育について、歴史、哲学、社会学、ポストモダンの視点から研究され、多くの論 文・ご著書を書かれています。今の日本の教育改革をめぐる論議にも大変有益な内容になると思います。どなたでも、ご自由にご参加ください。

 日 時 : 12月15日(金) 18時ー20時
 場 所 : 上智大学・新2号館14階・教育学科会議室Ⅱ
      (JR.地下鉄・四ツ谷駅下車、徒歩3分、正門から入ってすぐ左の建物)
 講 師 : T.S.ポプケビッツ教授(Wisconsin大学・教育学部教授)
 演 題 : Reforms of teaching and curriculum: the hope of the global citizen and the fear of difference
 通 訳 : 大倉健太郎氏(玉川大学)

講演者紹介
Thomas S. Popkewitzis Professor in the Department of Curriculum and  Instruction,University of Wisconsin-Madison, USA. His research concerns the politics of present knowledge or systems of reason that govern policy, pedagogy and research,and teacher education, focusing on its production of difference and issues of social inclusion and exclusion. He is writing a book about 'reason of reason' that explores cosmopolitanism as a system of reason in modern schooling that produces distinctions and divisions about who the child is and should be.

主な著書(最近のもの)
Popkewitz, Thomas (2005). inventing the Modern Self and John Dewey. Modernities and the Traveling of Pragmatism in Education New York: Palgravemacmillan.
Popkewitz, T. (2003). National imaginaries, indigenous foreigner, and power: Comparative educational research. J. Schriewer (Ed.). Discourse Formation in Comparative Education. , (pp. 61-294). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Popkewitz, T. (Ed.) (2000). Educational knowledge: Changing relationships between the state, civil society, and the educational community.. Albany, N.Y.: State University of New York Press.
Popkewitz, T. (1998). Struggling for the soul: The politics of schooling and the construction of the teacher.. New York: Teachers College Press.
Popkewitz, T. (1991). A political sociology of educational reform: Power/knowledge in teaching, teacher education and research.. New York: Teachers College Press.

 

問い合わせ先
武内清
上智大学総合人間科学部教育学科
〒102-8554 千代田区紀尾井町7番1号
fwne3137@mb.infoweb.ne.jp
http://pweb.cc.sophia.ac.jp/~k-takeut/
Tel 03-3238-3649 Fax 03-3238-3980

▲このページのトップへ戻る